فیلم سینمایی «بچه مردم» عنوان یکی از تولیدات اجتماعی در «ژانر سینمای استراتژیک» است. اثری که به سراغ تصویرسازی از کودکان بیسرپرست میرود و بستر روایت داستانی خود را همزمان با «پیروزی انقلاب اسلامی» قرار میدهد و فرجام این قصهگویی را به خوبی با «دفاع مقدس» پیوند میزند. اثری سرزنده و پویا که موضوع مهم کودکان پرورشگاهی را به عنوان بخشی هرچند محدود از آینده سازان یک جامعه به تصویر میکشد. اثری که با وجود تمام ضعفهای خود و بالاخص برخورداری از چند سکانس اروتیک در کنار برخی بازیهای تصنعی علیرغم حضور چهرههایی همانند «حسن معجونی» و «گوهر خیراندیش» که عملا بازیگری آن ها بار دراماتیکی شاخصی به فیلم اضافه نمیکند و ...؛ اما با این همه «بچه مردم» به سبب ریتم مناسب و استفاده از لوکیشنهای متعدد و دقت ویژه بر جزئیات و استفاده از زبان طنز و ... توانسته به اثری مبدل شود که در زمان نسبتا بالا و در طول روایت از نفس نمیافتد و در مجموع موفق میشود تا عموم مخاطبان سینمایی را تا پایان با خود همراه سازد، و موفق می شود همانطور که شخصیت اصلی داستان نیز در سیر حوادث و پستی و بلندی های زندگی با رسیدن به بلوغ شخصیتی در بستر دفاع مقدس به «عاقبت خیری» می رسد، مخاطب خویش را نیز به تامل برانگیزد.
فیلم بچه مردم نخستین تجربه «محمود کریمی» به عنوان یک مستندساز در جایگاه کارگردانی فیلم بلند سینمایی است. فردی که بیش از هر چیز با آیتم سازی برنامه «خندوانه» و کارگردانی پشت صحنه این برنامه تلویزیونی، شناخته شد و حالا با همراهی تهیهکننده همان برنامه «خندوانه» و همچنین با سرمایه گذاری «موسسه خیریه بهشت امام رضا» موفق به تولید فیلم سینمایی «بچه مردم» شده است. همان موسسهای که به واسطه «تبلیغ در برنامه خندوانه» معروف شد.
فیلم بچه مردم اثری است که سعی دارد تا مهیبی برای والدینی باشد که بچههای خود را رها میکنند و در این مسیر از الگوهای آشنا و کلیشهای بهره میگیرد که بارها در فیلمهای ایرانی و خارجی تکرار شده، اما در مجموع اثری نسبتا موجه از منظر فرم سینمایی است که خوشبختانه در تعارض با «سیاستهای جمعیتی» قرار نمی گیرد و به عنوان اثری سینمایی و در تقابل با «فرزندآوری» ظاهر نمی شود.
اثری در «ژانر سینمای استراتژیک» که مخاطب خود را تا پایان راضی نگه میدارد
شایان ذکر است که فیلم سینمایی «بچه مردم» به کارگردانی «محمود کریمی» و تهیهکنندگی «سیدعلی احمدی» دومین اثری بود که در روز یکشنبه ۱۴ بهمن، به عنوان سومین روز از برگزاری «چهل و سومین جشنواره ملی فیلم فجر» به نمایش گذاشته شد. اثری به نویسندگی مشترک خود «محمود کریمی» با «فائزه یارمحمدی» که در «بخش مسابقه سینمای ایران» حضور یافته و گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، حسن معجونی، بهروز شعیبی، سیامک صفری، سیاوش چراغیپور، امید روحانی، زهرا داوودنژاد، سید جواد یحیوی، ونوس کانلی، کامبیز امینی، سیامک ادیب، زری کریمی، مهبد جهاننوش، احسان احمدی، فرزین فلسفین، ایلیا یعقوبی و سیاوش جامع ترکیب اصلی بازیگران آن را تشکیل میدهند.
فیلم بچه مردم نخستین تجربه «محمود کریمی» به عنوان یک مستندساز در جایگاه کارگردانی فیلم بلند سینمایی است. فردی که بیش از هر چیز با آیتم سازی برنامه «خندوانه» و کارگردانی پشت صحنه این برنامه تلویزیونی، شناخته شد و حالا با همراهی تهیهکننده همان برنامه «خندوانه» و همچنین با سرمایه گذاری «موسسه خیریه بهشت امام رضا» موفق به تولید فیلم سینمایی «بچه مردم» شده است. همان موسسهای که به واسطه «تبلیغ در برنامه خندوانه» معروف شد.
فیلم بچه مردم اثری است که سعی دارد تا مهیبی برای والدینی باشد که بچههای خود را رها میکنند و در این مسیر از الگوهای آشنا و کلیشهای بهره میگیرد که بارها در فیلمهای ایرانی و خارجی تکرار شده، اما در مجموع اثری نسبتا موجه از منظر فرم سینمایی است که خوشبختانه در تعارض با «سیاستهای جمعیتی» قرار نمی گیرد و به عنوان اثری سینمایی و در تقابل با «فرزندآوری» ظاهر نمی شود.
اثری در «ژانر سینمای استراتژیک» که مخاطب خود را تا پایان راضی نگه میدارد
شایان ذکر است که فیلم سینمایی «بچه مردم» به کارگردانی «محمود کریمی» و تهیهکنندگی «سیدعلی احمدی» دومین اثری بود که در روز یکشنبه ۱۴ بهمن، به عنوان سومین روز از برگزاری «چهل و سومین جشنواره ملی فیلم فجر» به نمایش گذاشته شد. اثری به نویسندگی مشترک خود «محمود کریمی» با «فائزه یارمحمدی» که در «بخش مسابقه سینمای ایران» حضور یافته و گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، حسن معجونی، بهروز شعیبی، سیامک صفری، سیاوش چراغیپور، امید روحانی، زهرا داوودنژاد، سید جواد یحیوی، ونوس کانلی، کامبیز امینی، سیامک ادیب، زری کریمی، مهبد جهاننوش، احسان احمدی، فرزین فلسفین، ایلیا یعقوبی و سیاوش جامع ترکیب اصلی بازیگران آن را تشکیل میدهند.