آموزش استفاده بتونه سنگی: ترکیب طلایی + بهترین شیوه سنباده‌زدن
کد خبر: ١٦٦٠٣٣ تاریخ انتشار: ١٧ خرداد ١٤٠٣ - ١٥:٥٤
صفحه نخست » آخرین اخبار
آموزش استفاده بتونه سنگی: ترکیب طلایی + بهترین شیوه سنباده‌زدن

استفاده از بتونه سنگی یکی از مهارت‌های ضروری در تعمیرات است و بیش از همه برای تعمیر و بازسازی رنگ خودرو کاربرد دارد. اگر نیاز به استفاده از بتونه سنگی دارید ولی با روش کار آن آشنا نیستید، نگران نباشید. در این مقاله به‌طور جامع و ساده، نحوه استفاده از بتونه سنگی را شرح داده‌ایم تا شما بتوانید به‌راحتی از این ماده مفید استفاده کنید.

بتونه سنگی چیست؟

بتونه سنگی ماده‌ای است دو جزئی که برای ترمیم فرورفتگی‌ها، خطوط و خش‌ها و رفع سایر عیوب بدنه خودرو قبل از رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود؛ درحقیقت، این ماده با پرکردن حفره‌ها و ناهمواری‌ها می‌تواند سطحی صاف ایجاد کند.

بتونه سنگی از ترکیب رزین پلی‌استر غیراشباع و یک سخت‌کننده (هاردنر) تشکیل می‌شود. وقتی ترکیب بتونه سنگی را آماده کردید، یادتان باشد این ترکیب پس از مخلوط‌شدن، به‌سرعت سفت می‌شود! پس از خشک و سخت‌شدن بتونه، می‌توان آن‌ را سمباده زد تا سطحی صاف به‌دست آید و برای زیرسازی رنگ‌آمیزی آماده شود.

بتونه سنگی چه کاربردی دارد؟

بتونه سنگی به‌دلیل مقاومت بسیار خوب برای ترمیم و پرکردن انواع ترک‌ها و صاف‌کردن سطوح مختلف از جمله پلاستیک، شیشه، الیاف شیشه، سرامیک، چوب، بتن و فلزات استفاده می‌شود؛ به‌طوری‌که امکان بازشدن و ترک‌خوردن مجدد شکاف‌ها وجود ندارد. درکل، یکی از کاربردهای مهم بتونه سنگی برای ترمیم رنگ و سطح خودروهاست.

چطور از بتونه سنگی استفاده کنیم؟

از بتونه سنگی برای صاف‌کردن، هم‌ترازی و ترمیم سطوح چوبی، فلزی و آهنی استفاده می‌شود تا رنگ به‌خوبی روی سطح بچسبد و کیفیت رنگ‌کاری بیشتر شود. دراینجا، نحوه استفاده از بتونه سنگی را در چند مرحله ساده شرح می‌دهیم:

نکته: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از بهترین بتونه سنگی موجود در بازار استفاده کنید.

1. آماده‌کردن سطح موردنظر برای اجرای بتونه سنگی

در مرحله اول طرز استفاده بتونه سنگی، ابتدا سطح موردنظر را از هر نوع آلودگی، رطوبت و چربی پاک کنید. اگر سطح چوبی است، حتماً باید چوب به‌طور کامل خشک باشد. همچنین، اگر سطح نیاز به صاف‌کردن دارد یا رنگ قبلی هنوز روی سطح باقی مانده است، پوسته‌های رنگ قبلی را پیش از استفاده از بتونه سنگی پاک کنید. برای این کار باید از سمباده گرید زبر (80 تا 120) استفاده شود.

2. ترکیب‌کردن بتونه سنگی

در مرحله دوم از نحوه استفاده از بتونه سنگی، ابزارهای موردنیاز برای اجرای بتونه سنگی را آماده کنید؛ این ابزارها شامل لیسه و کاردک هستند. پیش از مصرف بتونه سنگی، جزء شیمیایی و هاردنر را از بسته بیرون بیاورید و آن‌ها را باهم مخلوط کنید. مراقب باشید ترکیب بتونه قبل از استفاده خشک نشود.

نکته: پیش از استفاده از بتونه سنگی، حتماً دستور روی قوطی شرکت سازنده بتونه سنگی را مطالعه کنید، اما اغلب نسبت مواد برای بتونه سنگی به این صورت است:

·    هاردنر: 2 تا 3 گرم

·    بتونه: 100 گرم

3. اجرای بتونه سنگی

در این مرحله، با لیسه و به‌شکل یکنواخت باید بتونه سنگی را روی سطح بمالید. منتظر شوید خشک شود تا بتوانید آن را سنباده بزنید.

4. زمان خشک‌شدن بتونه سنگی

بسته به درجه حرارت، میزان عمق شکاف و شرایط محیطی، زمان خشک‌شدن بتونه سنگی متفاوت است. درکل، بتونه سنگی به 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد تا روی سطوح کم‌عمق خشک شود و 45 تا 60 دقیقه طول می‌کشد تا روی سطوح عمیق خشک شود.

5. سنباده‌زدن بتونه سنگی

با استفاده از سنباده‌های مناسب، بتونه سنگی را بعد از خشک‌شدن صاف کنید. حواستان باشد مقدار زیادی از بتونه را حذف نکنید. سنباده مناسب برای بتونه سنگی گرید 80 تا 150 است.

نحوه سمباده زدن بتونه خودرو

پیش از سمباده زدن، ابتدا بهتر است ماسک، عینک و دستکش خود را آماده کنید تا گردوغبار ناشی از سمباده‌کاری در شما حساسیت ایجاد نکند. سمباده برقی خود را روی بتونه سنگی با حرکات دایره‌ای، کوچک و صاف حرکت دهید. هر بخش را جداگانه در زمانی مشخص سنباده بزنید.

سایر بخش‌ها را هم در همان‌ مدت‌زمان سنباده بزنید تا نتیجه کار یکنواخت باشد. بهتر است خودرو را به بخش‌های مختلف (مانند سپر، کاپوت، سقف و صندوق عقب) تقسیم کنید و هر بخش را به‌طور جداگانه سنباده بزنید.

حلال بتونه سنگی چیست؟

شما می‌توانید بتونه سنگی را با آب رقیق کنید. به‌کار بردن آب، هنگام استفاده از بتونه سنگی احتمال بروز حساسیت را کاهش می‌دهد. صاف‌کردن محل درزها و یکدست‌کردن سطوح پیش از رنگ‌آمیزی، اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی بتونه سنگی به‌شمار می‌رود.

چگونه بتونه سنگی بسازیم؟

ابتدا باتوجه به میزان موردنیاز از بتونه سنگی باید حجم مناسب از بتونه سنگی را در قوطی تهیه و خریداری کنید. سپس ترکیبات درون قوطی باید به‌خوبی مخلوط شود. بتونه را از داخل قوطی بیرون بیاورید. به‌ازای هر 100 گرم بتونه می‌توانید 2 تا 3 گرم هاردنر به بتونه سنگی اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید.

وقتی به‌طور کامل ترکیب کردید، بتونه سنگی شما آماده استفاده است!

نکات ایمنی زمان استفاده از بتونه سنگی

هنگام استفاده از بتونه سنگی، باید از دستکش یک‌بارمصرف استفاده شود. در صورت برخورد با چشم یا غشای مخاطی، فوراً ناحیه را با آب بشویید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.


کلام پایانی؛ استفاده از بهترین بتونه سنگی!

در این مطلب، آموزش جامع و ساده استفاده از بتونه سنگی را دراختیارتان قرار دادیم. حتماً سعی کنید با توجه به راهنمای پیش رو، بتونه سنگی را به‌کار ببرید، تا نتیجه‌ کار حرفه‌ای باشد.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه