دکتر سعید جلیلی: باید خانه ساخته شود نه خوابگاه/ کمبود زمین نداریم مشکل انحصار است
کد خبر: ١٦٦٠٥٦ تاریخ انتشار: ٢٦ خرداد ١٤٠٣ - ٠٩:٤٣
صفحه نخست » تیتر یک
سومین روز تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری؛
دکتر سعید جلیلی: باید خانه ساخته شود نه خوابگاه/ کمبود زمین نداریم مشکل انحصار است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مشکل کشور را نه کمبود زمین بلکه انحصار و تبعیض در زمین دانست و درباره مالیات گفت: مالیات فشار را از مردم کم می کند و اکنون کسانی با درآمد کم مالیات می دهند اما افرادی با حقوق و درآمد نجومی مالیات نمی‌دهند؛ باید با سیاست درست مالیاتی سازکاری داشته باشید تا مانع از فرار مالیاتی شوند.

 
سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چهارشنبه شب (۲۳ خرداد ۱۴۰۳) در سومین روز تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه خبر با تاکید بر اجرای دقیق برنامه‌های توسعه، گفت: اجرای برنامه‌ها نباید معطل بماند چرا که لازمه پیشرفت کشور داشتن برنامه و باورداشتن به آن است.
 
اشراف خوبی به برنامه هفتم توسعه دارم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اینکه در تدوین کدام یک از برنامه‌های توسعه نقش داشته است، تاکید کرد: در برنامه پنجم در بخش سیاسی و از برنامه ششم به دلیل اینکه عضو کمیته هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت هستم. همچنین برنامه هفتم توسعه را با دقت خوانده و بررسی کرده‌ام و حتی مواردی که مغایرت داشت را در هیات عالی نظارت مورد بحث قرار داده و اصلاح شد؛ از اینرو اشراف خوبی به برنامه هفتم توسعه دارم.
 
جلیلی ادامه داد: همزمانی آغاز به کار دولت (چهاردهم) با آغاز برنامه هفتم، فرصت مغتنمی است که دولت کار خود را با برنامه‌ای که مورد وفاق است، آغاز کند.
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در جهت انطباق سیاست‌های مقام معظم رهبری بررسی های لازم انجام شد که اجرای برنامه هفتم یک فرصت ارزشمند برای دولت جدید است.
 
جلیلی ادامه داد: اجرا شدن برنامه هفتم کار سلیقه‌ای نیست و این مهم به قانون تبدیل شده است و اگر بخواهیم کشور را در مسیر پیشرفت و جهش تولید قرار دهیم، باید این برنامه را دقیق و کامل اجرا کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در اوایل اجرا شدن برنامه ششم در سال ۹۲ دولت وقت بیان کرد که اصلا این برنامه را قبول ندارد و در جلسات هماهنگی شرکت نکرد و ۳۰ درصد برنامه اجرا شد و در نهایت رشد منفی و صفر درصدی اوایل برنامه ششم داشتیم.
 
برنامه هفتم یک برنامه مغتنم است
جلیلی ادامه داد: برنامه هفتم یک برنامه مغتنمی است و دولت موظف به اجرا دقیق این برنامه است که در ۱۵ مورد به دولت اجازه داده شده است تا در ظرف یکسال و ۱۷ مورد را به دولت اجازه داده در ظرف ۶ ماه و همچنین هفت مورد در سه ماه و یک مورد را دولت باید در مدت ۲ سال اجرا کند.
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه هفتم مبنای کار پنج سال آینده کشور است و بسیار ارزشمند است، گفت: فکر می‌کنم اگر کشور می‌خواهد پیشرفتی داشته باشد به ویژه جهشی داشته باشد لازمه آن برنامه داشتن است.
 
جلیلی تاکید کرد: دولت باید به برنامه هفتم اشراف داشته باشد و باید بخشی از برنامه‌ها را ذیل همین برنامه سریع‌ تر تهیه کند. مطالعه عمیق داشتم که چرا برنامه‌های توسعه به درستی اجرا نشده است.
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در سال ۱۳۳۷ سازمان برنامه از یک گروه دانشگاه هاروارد دعوت می کند و آنها کتابی منتشر می‌کنند. آنها سال ۱۳۴۱ بحث‌هایی درباره برنامه نویسی در ایران مطرح می کنند و اکنون کماکان برخی از آن مشکلات هنوز وجود دارد. مهم است که چرا برنامه به فرجام نمی رسد. رئیس جمهور باید به برنامه ها اشراف داشته باشد و موانع تحقق برنامه را بداند و آنها را رفع کند. برنامه ششم توسعه فقط ۳۰ درصد اجرا شده است، یعنی اگر برنامه هم نبود، آن ۳۰ درصد اجرا می شد.
 
وی گفت: زمان تدوین پیش نویس برنامه هفتم و بعد زمانی که رهبر معظم انقلاب برنامه را ابلاغ کردند، رشد هشت درصد، تورم زیر ۱۰ درصد نوشته شد؛ اختلاف بود که آیا این اهداف محقق می شود یا خیر و اختلاف نظرهای در خصوص تحقق آنها مطرح بود. در این زمینه ساعت‌ها مطالعه چه در کارگروه‌های دولت سایه و چه در گفت وگو با دولت و مجلس، داشتیم و جمع بندی این شد که این اهداف قابل تحقق است ولی باید پای کار آمد و در اولین فرصت که قانون تعیین کرده است و حتی زودتر؛ محقق شود. گاهی ممکن است همه هم موضوع را قبول داشته باشند اما باید دانست اگر برنامه‌ای برای عدالت توام با پیشرفت تدوین شود؛ ممکن است منافع عده ای را به خطر بیندازد و چه بسا متضرر شوند و آنها ساکت نخواهند ماند.
 
جلیلی تاکید کرد: در اوایل دولت آقای رئیسی منعکس کردیم که در تولید، توزیع و مصرف فرآورده های نفتی ۲ تا چهار درصد ضایعات و اتلاف سنگینی در فراورده های نفتی وجود دارد و راهکار آن سامانه برخطی بود که این مهم در برنامه هفتم نیامده بود. در این موردموضوع را به آقای رئیسی ارجاع دادیم و ایشان پیگیری کردند (باید موضوعات را پیگیری کرد) و پس از پیگیری در مجلس در برنامه درج شد.
 
وی ادامه داد: این موضوع کافی نیست و در برنامه درج شده است که اگر از سال سوم این موضوع اجرا نشود، فلان اقدام را انجام خواهیم داد؛ چرا نباید برنامه اجرا شود؟ دولت قوی باید این موضوعات را دنبال کند و آنچه به عنوان بند پ ماده ۴۴ برنامه هفتم نوشته شده است، بحث جدی است زیرا به یکباره جلوی چند میلیارد دلار اسراف منابع کشور را می‌گیرد ولی باید پای کار بود و در اینکه چگونه آیین نامه اجرایی آن نوشته شود باید پیگیری شود و با دقت دنبال شود.
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر از برخی موضوعات صحبت می‌کنیم که باید همه در برنامه هفتم محقق شود؛ یعنی کاهش تورم و رشد هشت درصد را داشته باشیم، لوازمی دارد که در برنامه بندهای بسیاری خوبی برای آنها در نظر گرفته شده است؛ که امروز به کمک آن (برنامه هفتم) که اکنون مورد وفاق ملی است و قانون شده بنابراین می توانیم آن را دنبال کنیم.
 
جلیلی خاطرنشان کرد: حاکمیت ریال، مدیریت بازار ارز، قابل پیش‌بینی بودن سیاست‌های اقتصادی است که بازار هر روز نگوید دچار سردرگمی می‌شود؛ این موارد از وظایف رئیس جمهور است و باید اینها را بداند و مسلط باشد تا بتواند انجام دهد.
 
وی درباره قیمت ارز اظهار داشت: شاید در این باره نگاه‌های مختلفی وجود داشته باشد؛ با همکارانم در دولت سایه دهها ساعت روند فرایند گردش ارز در داخل کشور، مبادلات ارزی و بحث هایی که وجود دارد را بررسی کردیم؛ اینکه چه چیزی پیش می آید که باعث می شود بحران‌ها و برخی از اخلال‌ها در بازار ارز ایجاد می شود؛ اینها موارد مجهول نیست؛ وقتی بارها و ساعت‌ها بر روی آن بحث می‌شود و جز به جز آن را بررسی می کنید، می‌بینید ایرادی‌هایی وجود دارد که باید نسبت به آنها تسلط داشت و نباید اجازه داد تا ادامه پیدا کند.
 
مصارف ارزی و منابع ارزی مشخص باشد
جلیلی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر می گوییم بازار ارز باید سامان و ثبات پیدا کند لازمه آن این است که مصارف ارزی و منابع ارزی مشخص باشد و چه چیزی را می‌خواهی تخصیص بدهی و اولویت‌ها چیست که بازار بتواند آرامش خود را پیدا کند و قابل پیش بینی باشد.
 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از اشکالات در این بررسی ها این بود که مثلا یک وارد کننده ثبت سفارش می کند، ثبت سفارش ها در وزارت صمت انجام می شود، باید ببینیم این ثبت سفارش ها بر اساس چه اولویت هایی است؛ بعد فاصله بین تخصیص ارز تا تامین ارز چند ماه زمان می برد. وارد کننده بعد از ثبت سفارش چون اطمینان از تخصیص ارز اطمینان پیدا می کند اما تامین ارز نشده و ممکن است سه ماه طول بکشد؛ شروع به ارز خریدن می کند و همین به بازار شوک وارد می کند. تقاضا به بازار وارد می شود و آن را متاثر می کند. سه ماه بعد که از بانک مرکزی ارز دریافت کرد دوباره همان ارز را در بازار به قیمت زیاد می فروشد. اینجا یک اخلال که فاصله بین تخصیص و تامین شکل می گیرد و بازار دچار تلاطم می شود.
 
پول مثل گردش خون در اقتصاد کشور است
جلیل با تاکید بر حفظ ارزش پول ملی، افزود: واحد پول ما ریال است؛ هر کشوری می‌خواهد ارزش پول را حفظ کند باید برای آن ساز و کار دقیق داشته باشد؛ یعنی پول که مثل گردش خون در اقتصاد کشور است اگر سمت سلول های سرطانی برود، باعث فربه شدن آن می شود و کل سلول را به هم می ریزد؛ از اینرو باید دقت کنیم این کاری که می کنیم می توانیم بدون حاکمیت ریال به بازار ثبات ببخشیم یا نه.
 
حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: یکی از بحث های جدی و اولویت های دولت من که بارها عرض کردم؛ حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود زیرا هر کشوری اگر می خواهد اقتصاد قوی داشته باشد باید بتواند حکمرانی لازم را داشته باشد. دولت مقتدر یعنی این که بداند پول چیست، کجاست در چه چرخه‌ای است به ویژه پول های بزرگ و اینها مواردی است که بسیار اهمیت دارد. به عنوان نمونه اصلاح نظام بانکی هم از دیگر موارد است.
 
جلیلی درباره اصلاح نظام بانکی، گفت: برای تحقق رشد اقتصادی مورد نظر باید دید اعتبارات و تسهیلات بانکی به چه سمت می رود. در بسیاری از تسهیلات، برخی از بانک های خصوصی از جیب مردم خلق پول می کنند بعد آن را به شرکت های زیرمجموعه خودشان تسهیلات می دهند و بعد به مشتریان بزرگ خود که لزوما در کار تولید نیستند و سپس بخشی را به تسهیلات تکلیفی می دهند. در نظامی که بانکداری منضبط باشد، باید معلوم شود این پول ها به چه سمتی می رود؛ آیا این تسهیلات در چارچوب اولویت های برنامه هفتم است؟
 
وی افزود: یکی از بحث های مطرح این است که خیلی از بانک‌های خصوصی که خلق پول می کنند چگونه این پول را هزینه می کنند و چگونه به مشتریان خود تسهیلات می دهند مثلا اول به شرکت خودشان می دهند بعد به مشتریان بزرگشان. باید دید در نظامی که مالیات شکل منضبط داشته باشد این موضوع به چه سمت می رود و این تسهیلات چقدر در چهارچوب اولویت هایی است که همین برنامه تعیین کرده است.
 
جلیلی در ادامه با بیان اینکه این گونه القا می شود که مالیات سیاستی برای کسب درآمد است؛ اظهار داشت: مالیات منبع درآمد هم می تواند باشد، اما مهمتر از آن ابزاری است برای سیاستگذاری؛ برای شکل دادن به عدالت. بسیاری از سیاستگذاری‌ها را می توان با مالیات شکل داد.
 
وی ادامه داد: در یک نگاه کامل، می توان از ابراز مالیات در سیاست، حمایت از تولید کننده، مقابله با واردات غیر ضرور استفاده کرد؛ مالیات ارزشمند است به بازار نظم می دهد تا به اهداف دست یابیم.
 
وی تصریح کرد: هنگامی که بحث مالیات می شود بعضی ها می گویند به مردم فشار می آید اینطور نیست.
 
جلیلی با تاکید بر اینکه اگر بحث مالیات درست سیاست گذاری شود عدالت برقرار می شود، خاطرنشان کرد: مالیات فشار را از مردم کم می کند و می بینیم کسانی با درآمد کم مالیات می دهند اما افرادی با حقوق و درآمد نجومی مالیات نمی دهند باید با سیاست درست مالیاتی سازکاری داشته باشید تا مانع از فرار مالیاتی شوند.
 
وی در ادامه تاکید کرد: دولت مقتدر آن است  که کسانی که وارد درآمدهای  صوری می شوند و درآمدهای  بالایی دارند مالیات پرداخت کنند.
 
جلیلی گفت: مبحثی که در برنامه هفتم آمده بحث دقیقی است؛ همان ۱۰ درصدی که گفته شده تولید ناخاص ملی باید بشود درآمد مالیاتی؛ متوسط آن در کشورهای دیگر  حتی ۱۴ درصد است که در اینجا ۱۰ درصد مطرح شده است.
 
مشکل کمبود زمین نداریم بلکه مشکل انحصار زمین است
جلیلی مسکن را یکی از موضوعات اصلی کشور است، گفت: در کشور ما مشکل کمبود زمین نداریم بلکه مشکل انحصار زمین و تبعیض در زمین است.
 
وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه مصوبه خوبی مجلس داشت که ۲ دهم درصد از مساحت کشور اجازه داده شد که به محیط سکونتگاهی افزوده شود که بر این اساس نزدیک ۳۳۰ هزار هکتار می تواند برای مسکن در نظر گرفته شود؛ که فرصت بسیار خوبی است اما نباید نگاه تک بعدی داشت.
 
به گفته این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، بعد از تهیه مسکن، تامین اشتغال برای افراد مهم است و نباید بگوییم فقط چه کسانی به مسکن نیاز دارند بلکه این مساله را آمایش سرزمین و اشتغال ببینیم.
 
وی افزود: نگاه به مسکن وقتی نتیجه می دهد که از آمایش سرزمینی استفاده کنیم تا مساله اشتغال هم تامین شود. مسکن فقط خوابگاه نیست؛ معماری و موضوعات فرهنگی هم در ایجاد مسکن اهمیت دارد تا محلی برای آرامش ایجاد کنیم‌ و باید فرد در یک دقیقه از محل سکونت به محل تفریحی برسد.
 
این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری درباره بهرمندی از اقتصاد دریا و توجه به آن در برنامه هفتم توسعه گفت: سهم ما از دریا باید از ۲ به ۱۰ درصد برسد که از اقتصاد دریا بهره ببریم که البته سهم ما از دریا بسیار اندک است که باید از این فرصت استفاده کنیم و در برنامه هفتم این مهم دیده شده است. اکنون کشور ما از چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر خط ساحلی بهره مند است و عدد بزرگی است و باید از اقتصاد دریا بهترین بهره را ببریم.
 
جلیلی در خصوص اصلاح ساختار اداری کشور که در برنامه هفتم آمده گفت: یکی از عرصه‌ هایی که کمک می‌کند تا ساختار اجرایی و اداری اصلاح شود استفاده از فناوری ها است که ما این موضوع را در ابتدای دولت شهید رئیسی به ایشان پیشنهاد دادیم و ایشان هم دستورات لازم را دادند.
 
ساختار اداری باید سریع و چابک باشد
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین اولویت‌ ها این است که ساختار اداری باید سریع و چابک باشد و برای رشد اقتصادی باید بهره‌وری داشته باشیم سرمایه‌گذاری، نیروی انسانی، مدیریت و فناوری لازمه‌ی بهره‌وری است.
 
جلیلی در خصوص توسعه سواحل جنوبی کشور نیز گفت: سواحل جنوبی ما ظرفیت‌های بالایی دارد و بنده با مردمان آن دیار گفت‌ و گو داشتم؛ سواحل مکران مجموعه‌ای از فرصت‌های دریایی از شیلات، صیادی، صنایع مربوط به دریا و کشتیرانی وجود دارد.
 
این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: شرکت ایزی ایکو که دولتی هم هست در منطقه مکران با سه میلیارد دلار دارایی و زیر ساخت‌ های خیلی خوبی دارد که با هر برنامه و طرح یک هزار شغل ایجاد می کند؛ گله دارند که واردات انجام می‌شود ولی به ما طرح نمی دهند. باید در دولت انسجام باشد تا از این امکان استفاده شود. ۴۰ هزار شناور در سال از تنگه هرمز استفاده می کنند که تا ۱۰ میلیارد دلار می تواند درآمد داشته باشد ولی سهم ما فقط ۲ درصد است همچنین نفت و گاز از دیگر امکانات این منطقه است.
 
جلیلی تاکید کرد:باید از این ظرفیت های مغفول استفاده کنیم؛ ما فرصت خوبی در سواحل مکران داریم. صنایع تبدیلی می تواند آنجا به کار گرفته شود. این منطقه از امکانات گردشگری بکر برخورد است و باید به مردم نقش دهیم؛ دولت هم باید خودش نقش ایفا کند و هم برای مردم بستر نقش‌ آفرینی ایجاد کند.
 
جلیلی افزود: امروز اگر کشوری با شرایط مشابه ما ۴۶ درصد اقتصاد و ۳۶ درصد اشتغال خود را از دریا تأمین می کند، نشان می دهد این فرصت بسیار خوبی است؛ در همین سواحل مکران می بینید که مردم برای صیادی، کشاورزی و مزارع پرورش شیلات آمادگی دارند ضمن اینکه با استفاده از صنایع تبدیلی مانند کنسروسازی قابل توسعه است و صرفا به صید محدود نمی شود اما کار و برنامه می خواهد؛ من دو بار از سواحل مکران بازدید کرده ام ظرفیت های گردشگری مانند کوه های مریخی این منطقه حتی برای فعالیت هنری و ساخت فیلم جذاب است اما در حال حاضر بسیاری از بخش های این منطقه دست نخورده باقی مانده و کسی سراغ آن نرفته است در صورتی که مردم این منطقه برای همکاری آمادگی دارند.
 
وی ادامه داد: در برنامه هفتم رشد اقتصادی ۸ درصدی آمده است و ما شعارمان را بر همین اساس قرار داده ایم که یک جهان فرصت یک ایران جهش؛ اما لازمه اش این است که به مردم نقش بدهیم؛ از این رو در ادامه شعارمان گفته ایم «هر ایرانی یک نقش با شکوه» به این معنی که مردمی که در این منطقه هستند یا این آمادگی را دارند را در این عرصه ها کار کنند، دولت هم به آنها کمک کند یعنی هم خودش نقش ایفا کند و هم به تناسب استعداد و توانایی مردم بستر نقش آفرینی را فراهم کند.
 
جلیلی درباره برنامه دولت خود در خصوص افزایش نقش مردم در اقتصاد گفت: ما تجربه ۱۰ ساله گذشته را داریم؛ ما می گوییم دولت نباید بنگاهداری کند و اگر بنگاهی در اختیارش هست، باید به مردم واگذار کند تا مردم در آن مشارکت کنند و بهره وری آن بنگاه را ارتقا دهند؛ دولت هم نقش نظارتی و تنظیم گری داشته باشد؛ ما در ۱۰ سال گذشته این موضوع را بررسی کرده ایم مواردی داشته ایم که به این اسم حرکت هایی شده اما ناموفق بوده مانند هپکو یا نیشکر هفت تپه یا ماشین سازی تبریز؛ چرا این موارد ناموفق بود؟ مگر قرار نبود مردمی سازی شود؟ به این دلیل که مردمی سازی به شکل درستی انجام نشد؛ دولت به جای اینکه این شرکت ها را اداره کند، به مردم واگذار کند و مردم با سرمایه و اهلیت خود این کار را انجام دهند.
 
وی تصریح کرد: من در بازدیدی که از هپکو داشتم، کارگران می گفتند ما در سال ۱۳۸۶ زمانی که این کارخانه دولتی بود، در سال حدود ۱۸۰۰ ماشین آلات سنگین راهسازی تولید می کردیم ولی وقتی خصوصی سازی شد، به سالی ۸ دستگاه رسیدیم؛ کارگران این کارخانه می گفتند خریدار اصلا اهلیت نداشت و تنها پول داشت تازه پول را هم به اندازه کافی نداده و با برخی روابط آن را در اختیار گرفته است؛ حتی برخی واگذاری ها با ثمن بخس انجام شده است.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: مردمی سازی یکی از عوامل ارتقای بهره وری است اما به شرطی که درست انجام شود به این صورت که خریدار اهلیت داشته باشد؛ چند ماه قبل به دورود لرستان رفته و از کارخانه فارسیت این شهر بازدید کردم که واگذار شده است اما بعد از واگذاری، خریدار کارخانه به دلایلی به زندان افتاده که در نتیجه کارخانه ای که زمانی ۱۲۰۰ کارگر داشت الان تنها ۴ نفر نگهبان دارد؛ لذا یکی از بخش های مهم در مردمی سازی، اجرای آن است.
 
وی بیان کرد: رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد؛ صرف داشتن یک برنامه درست، کافی نیست؛ بلکه باید بداند چگونه اجرا شود آیا این مسیری که طی می شود، به هدف اصلی اش رسید یا نه؟
 
تهدید تحریم نفت را باید به فرصت تبدیل کرد
جلیلی با اشاره به اینکه دشمن سعی داشت از ابزار تحریم نفت ایران استفاده کند، گفت: آنها اعتقاد داشتند که کسی نباید نفت ایران را بخرد که الحمدلله این سیاست به دلیل پیگیری پرقدرت بحث فروش نفت در دولت آیت الله رئیسی، ناموفق ماند. تا آنجا که سنای آمریکا به وزیر خارجه این کشور اعتراض کرد که قرار بود ایران یک بشکه نفت هم نفروشد اما اکنون به گفته آنان، ۲ میلیون بشکه نفت در روز می‌فروشد.
 
وی افزود: عمده کسانی که از ما نفت می‌خرند آن را تبدیل به فرآورده کرده و با چندین برابر قیمت مجددا به ما می‌فروشند، کشوری با ۱۰۰ سال سابقه در تولید نفت و با این جوانان خبره باید بتواند نفت را به فرآورده تبدیل کند.
 
جلیلی با اشاره به اینکه بازار فروش صنایع پایین دست پتروشیمی در منطقه اطراف ایران بیش از  ۱۳۵ میلیارد دلار است، گفت: اگر از این ظرفیت استفاده کنیم موفقیت بزرگی حاصل خواهد شد تا نه تنها فروشنده نفت نباشیم بلکه نفت بخریم و آن را پس از تبدیل به فرآورده‌های نفتی صادر کنیم.
 
جلیلی ادامه داد: اگر بسترهای مناسب فراهم شود یعنی همین پتروپالایش خلیج فارس که کشور را در تولید بنزین خودکفا کرد، اگر ۵ تا از این مجتمع‌ها داشته باشیم از فروش نفت بی‌نیاز خواهیم شد لازمه این موضوع مشارکت فعال مردم است.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: معتقدم که باید مدیریت مصرف انرژی به مردم واگذار شود و مردم در مدیریت مصرف انرژی شریک شوند.
 
«سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.
 
روز گذشته نیز نخستین برنامه تلویزیونی «سعید جلیلی» در شبکه یک با برنامه تلویزیونی «با مردم» کلید خورد.
 
امروز چهارشنبه هم این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نخستین سفر انتخاباتی خود به بیرجند رفت.
 
ستاد انتخابات سعید جلیلی «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» را به عنوان شعار انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم اعلام کرده است.
 
چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/


برچسب ها: سعید جلیلی


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه