صف ۷۰ نفره نمایندگان برای عضویت در ۴ کمیسیون/ ۳ کمیسیون اقبالی برای عضویت ندارند
کد خبر: ١٦٦٠٣٩ تاریخ انتشار: ٢٠ خرداد ١٤٠٣ - ٠٩:٠٤
صفحه نخست » آخرین اخبار
صف ۷۰ نفره نمایندگان برای عضویت در ۴ کمیسیون/ ۳ کمیسیون اقبالی برای عضویت ندارند

حجت الاسلام علی رضا سلیمی  گفت: نمایندگان تا پایان هفته گذشته فرصت داشتند تا فرم سوابق کاری و تخصصی و تحصیلی خود به همراه مدارکشان را به منظور امتیازبندی برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه کنند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: کار امتیازبندی نمایندگان برای عضویت در کمیسیونهای تخصصی مجلس به صورت الکترونیکی و توسط سیستم انجام می شود و تا پایان هفته جاری نتیجه این امتیاز بندی‌ها به نمایندگان اعلام می شود.

وی افزود: در صورتی که نماینده یا نمایندگانی نسبت به امتیاز بندی انجام شده اعتراض داشته باشند اعتراض آنها در جلسه مشترک هیأت رئیسه مجلس و رؤسای شعب مورد بررسی قرار می گیرد.

سلیمی خاطرنشان کرد: زمان برگزاری جلسات رسیدگی به اعتراضات به میزان و حجم اعتراضات واصله بستگی دارد و در زمان خود اعلام می شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: آنچه در تکمیل فرم عضویت نمایندگان در کمیسیون‌ها جلب توجه می کند فزونی تقاضاهای نمایندگان بر سقف تعیین شده برای کمیسیون‌ها برای عضویت در یک سری کمیسیونهای خاص است.

وی افزود: حجم تقاضاها برای عضویت در کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون برنامه و بودجه، انرژی، صنایع و امنیت ملی از سقف تعیین شده بالاتر رفته و بعضا به مرز ۶۰-۷۰ تقاضا رسیده است.

سلیمی خاطرنشان کرد: همچنین در مواردی هم مانند کمیسیون‌های شوراها، فرهنگی و قضایی میزان تقاضاها کمتر از سقف تعیین شده برای کمیسیون های مجلس است.

به گزارش ایرنا، طبق ماده ۳۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرمهای امتیازبندی را از شعبه مربوط دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیأت رئیسه مجلس تحویل می‌دهد.

تبصره۱- فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرائی این ماده بر اساس شاخص‌های: تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون، ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط هیأت رئیسه مجلس تهیه می‌شود و به تصویب جلسه مشترک هیأت رئیسه و کمیسیون آیین‌نامه داخلی می‌رسد.

تبصره۲- به منظور آشنایی نمایندگان با سوابق یکدیگر، معاونت قوانین موظف است همزمان با شروع فعالیت شعب، اسامی نمایندگان را به همراه تحصیلات، سوابق اجرائی و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها (در صورت برخورداری از سابقه نمایندگی) تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد.

همچنین بر اساس ماده ۳۷ آیین نامه داخلی، هیأت رئیسه پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز و رتبه‌بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می‌کند. نمایندگان معترض می‌توانند ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از توزیع گزارش، اعتراض خود را نسبت به امتیازها به هیأت رئیسه تقدیم کنند تا هیأتی مشترک، متشکل از هیأت رئیسه مجلس و رؤسای شعب با دعوت از نماینده معترض به امتیاز خود، ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت فوق، به اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر نماید. پس از اتمام این مراحل هیأت رئیسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیون‌های تخصصی بر مبنای امتیازات هر فرد، اقدام می‌کند.

تبصره ۱- پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی، در صورتی‌که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت بیست و چهار ساعت اعتراض خود را مکتوب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیأت مشترک فوق‌الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واصله نسبت به تعیین نهائی اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض، اقدام کند.

تبصره ۲- بین افرادی که رأی مساوی آورده و احتساب آنان به عنوان عضو یک کمیسیون باعث افزایش سقف آن کمیسیون می‏شود قرعه‏کشی انجام می‏گیرد.

تبصره ۳- امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون‌هایی که بیشترین متقاضی دارد، انجام می‌شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون‌های مذکور، نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می‌شوند.

تبصره ۴- نمایندگانی که در هیچ‌یک از اولویت‌های خود انتخاب نشده‌اند موظفند از دیگر کمیسیون‌های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین نمایند




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه