واقعیت سنج انتخابات/ نقدی بر اظهارنظر بورسی پزشکیان
کد خبر: ١٦٦٠٥٣ تاریخ انتشار: ٢٣ خرداد ١٤٠٣ - ٠٨:٣٤
صفحه نخست » آخرین اخبار
واقعیت سنج انتخابات/ نقدی بر اظهارنظر بورسی پزشکیان

مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود، به نقد عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه پرداخته است. نقدی که از نظر محتوایی واکنش برخی کارشناسان اقتصادی را در پی داشته است.

با آغاز فرصت دو هفته‌ای تبلیغات انتخاباتی 6 کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی سلسله مطالبی تحت عنوان «واقعیت سنج انتخابات» به بررسی برخی ادعاها و تحلیل‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کاندیداها می‌پردازد.

این مطالب شامل آمار و اطلاعاتی می‌شود که کاندیداها در مناظرات، سخنرانی‌ها، گفتگوها و نشست‌های خبری خود اعلام می‌کنند و یا به آن ارجاع می‌دهند و دربرگیرنده مواضع، رویکرد و دیدگاه آنها نخواهد بود.

مسعود پزشکیان یکی از نامزدهای این دوره از انتخابات، در تازه‌ترین اظهاراتش در صفحات شخصی خود، مطالبی در خصوص وضعیت بازار سرمایه منتشر کرده است که با واکتش برخی کارشناسان اقتصادی نیز مواجه شده و این افراد، اظهارات آقای پزشکیان را ناشی از عدم تسلط وی بر موضوعات اقتصادی به ویژه بازار سرمایه تعبیر کرده‌اند.

این کاندیدای انتخاباتی در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چند برابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پورتفویشان را داشته باشند. اینطور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت 1402 شکل گرفت».

اولین نقد محتوایی گزاره مطرح شده از سوی آقای پزشکیان این است که اساساً ایشان نمی دانند که افزایش نرخ خوراک صنایع به ضرر بازار سرمایه است نه به سود آن. به همین دلیل منتقدین این مصوبه که عموما از بورسی‌ها بودند، معتقد بودند که دولت برای جبران کسری بودجه این مصوبه را گذرانده است. 

دومین نکته‌ای که در توییت آقای پزشکیان به آن اشاره شده است، ایجاد فرصتی برای خروج افرادی است که به واسطه ی دسترسی به اطلاعات نهانی، پرتفوهایشان را در قیمت های بالا خالی کرده اند و به اصطلاح بورسی ها نقد شده اند.

این ادعا توسط آقای پزشکیان در صورتی مطرح شده است که اتفاقا سازمان بورس بارها اعلام کرده که تمامی کد هایی که در تاریخ 17 اردیبهشت (چند روز قبل و چند روز بعد) معاملات مشکوک و خارج از عرفی داشته اند را بررسی کرده و به دستگاه های ناظر و قضایی در این خصوص تمام اطلاعات را داده است و تا کنون تخلف محرز و قابل توجهی وجود نداشته است.

بنابراین اگرچه ثبات در تصمیم گیری ها و شفافیت شرط لازم برای حل چالش های بازار سرمایه و تسهیل ورود سرمایه به این بازار نیز محسوب می شود اما یقینا شرط کافی نخواهد بود.

نقد دیگری که برخی از کارشناسان به اظهارنظرات اخیر آقای پزشکیان -خصوصاً در مسئله مشکلات اقتصادی کشور- مطرح می‌کنند، عدم تسلط وی بر مبانی کلی و چارچوب‌های کلان اقتصادی کشور است.

به اعتقاد اکثر صاحب نظران، موضوع اول و خط اصلی مشکلات امروز کشور در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی است که با تورم‌های بالا در این سال‌ها پیوند خورده است. این در حالی است که با توجه به این مسئله، طبیعتاً دیدگاه‌های اقتصادی و راهکار‌هایی که هر یک از کاندیداها برای عبور از چالش‌های اقتصادی ارائه می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

آنچه که مسلم است این است که ارائه راهکار برای عبور از بحران‌ها و چالش‌های کلان اقتصادی کشور که عمده‌ی آنها شامل ناترازی‌های ارزی-انرژی- مالی است، نیازمند شناخت عمیق از ساختارهای اقتصادی کشور است که به نظر می‌رسد  تاکنون آقای پزشکیان نتوانسته دیدگاه و شناخت خود از اقتصاد ایران را به نحوی اقناع کننده‌ای ارائه دهد.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه